Menu
https://www.degeboortezaak.nl/zwanger/zwanger-wat-nu

Zwanger: wat nu?

De zwangerschapstest geeft aan dat je zwanger bent en misschien heb je ook al wat veranderingen in of aan je lichaam opgemerkt. Wat kun je beter wel en niet doen nu je zwanger bent en waar moet je op letten? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.

Foliumzuur en Vitamine D als je zwanger bent

zwanger, wat nuMisschien ben je voor de zwangerschap al gestart met het slikken van foliumzuur en vitamine D. Als je dit nog niet doet, adviseren we je daar zo snel mogelijk mee te beginnen.

Foliumzuur

Door foliumzuur te slikken terwijl je zwanger bent verlaag je de kans op een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte bij je baby. De hoeveelheid foliumzuur die je binnenkrijgt via je voeding is meestal niet voldoende. Ons advies: slik 400 microgram foliumzuur per dag tot je 10 weken zwanger bent. 

Vitamine D

Vitamine D zorgt voor een goede groei van je kindje. Ons advies: slik 10 microgram vitamine D per dag. Je kunt dit je hele zwangerschap blijven doen, ook tijdens de borstvoedingsperiode.

Help! Wat kan ik beter laten staan nu ik zwanger ben?

Als je gewoonlijk gezond en gevarieerd eet, hoef je tijdens je zwangerschap weinig aan je eetpatroon te veranderen. Eten voor twee is dus niet nodig, want goede voeding zorgt ervoor dat zowel jij als de baby niets tekortkomen tijdens de zwangerschap.

Er zijn echter een aantal producten die je beter kunt vermijden als je zwanger bent. Ze kunnen mogelijk besmet zijn en een infectie veroorzaken zoals toxoplasmose en listeriose.

Eet nu je zwanger bent even geen:

  • Rauw vlees of vleeswaren (gemaakt van rauw vlees), zoals filet américain, ossenworst, rode biefstuk, carpaccio, salami en rosbief
  • Zachte kazen die van rauwe melk gemaakt zijn (au lait cru)
  • Rauwe vis en gerookte kant-en-klare vis uit de koeling
  • Rauwe eieren of producten met rauwe eieren
  • Lever

Meer over voeding

Dan nog 9 extra adviezen:

  • Drink geen alcohol. Alleen 0,0% alcoholvrije drankjes hebben geen invloed op je baby.
  • Drink vanwege de cafeïne niet meer dan 1 kop koffie per dag.
  • Rook niet en gebruik geen drugs.
  • Let op met het gebruik van medicijnen. Overleg altijd met je huisarts - of met ons - of je medicijnen veilig te gebruiken zijn.
  • Was alle groente goed voor gebruik, ook de voorgesneden groente uit de supermarkt.
  • Eet niet teveel leverproducten zoals leverworst en paté. Een portie per dag mag.
  • Laat de kattenbak door iemand anders schoonmaken of trek handschoenen aan.
  • Trek ook handschoenen aan als je in de tuin gaat werken.
  • Eet regelmatig vette vis, maar niet meer dan 2 porties per week.

Afspraak bij de verloskundige

Als je een positieve zwangerschapstest hebt, kun je contact met ons opnemen om een eerste afspraak te maken. Kies onze dichtstbijzijnde locatie en vul het inschrijfformulier in. 

Afspraak maken     Meer over de controles

Zwanger zijn en sporten

sportenOok tijdens de zwangerschap is bewegen of sporten een must. Zo zorg je dat je je fit, sterk en energiek voelt tijdens je zwangerschap. Sporten kan zwangerschapsklachten voorkomen of verminderen en het verbetert je slaap. Een goede conditie helpt je ook tijdens de bevalling en zorgt daarna voor een sneller herstel.

Sport tips

Moeders voor Moeders

Geluk kun je delen! Moeders voor Moeders wil de kinderwens van stellen met vruchtbaarheidsproblemen vervullen. Moeders voor Moeders zamelt urine in van zwangere vrouwen. Uit deze urine wordt het hCG-hormoon gewonnen. Dit hormoon wordt door farmaceutische bedrijven gebruikt voor het vervaardigen van geneesmiddelen die worden gebruikt bij vruchtbaarheidsbehandelingen.