Menu
https://www.degeboortezaak.nl/zwanger

Zwanger: wat nu?

De zwangerschapstest geeft aan dat je zwanger bent en misschien heb je ook al wat veranderingen in of aan je lichaam opgemerkt. Wat kun je beter wel en niet doen nu je zwanger bent en waar moet je op letten? Lees hieronder verder voor de eerste symptomen van zwanger zijn en onze tips. Maak daarna een afspraak bij één van onze locaties.

Wat zijn eigenlijk de symptomen van zwanger zijn?

Je hebt nog geen test gedaan, maar je vraagt je af: kan ik zwanger zijn? Niet iedere vrouw heeft ze allemaal maar de eerste symptomen van zwangerschap kunnen zijn:

  1. Misselijkheid. Sommige vrouwen zijn alleen de eerste paar weken misselijk als ze zwanger zijn, anderen hebben hier langer last van.
  2. Pijn of gevoelige onderbuik. De onderbuik kan strak, gespannen of opgezwollen aanvoelen als je net zwanger bent. Ook je borsten kunnen gespannen aanvoelen of gevoelig zijn.
  3. Hoofdpijn hebben en/of duizelig voelen. Door de hormonale veranderingen kun je last krijgen van hoofdpijn of duizeligheid.
  4. Emotioneel zijn of stemmingswisselingen. Hormonen kunnen er ook voor zorgen dat je al in een vroeg stadium van zwanger zijn meer huilerig of geïrriteerd kunt zijn.
  5. Verandering van smaak. Heb je ineens zin in draadjesvlees of moet je kokhalzen van de geur van koffie? Ook je smaak en reuk kunnen veranderen als je net zwanger bent.
  6. Vermoeidheid komt voor bij 90% van alle zwangeren. Zwanger zijn kost veel energie. Vooral in de eerste weken wanneer je lichaam moet wennen aan de andere hormonen die nu actief zijn.

Kom meer te weten over alle zwangerschapskwaaltjes die kunt hebben. Gedeelde smart is halve smart!

Wat moet je doen als je zwanger bent

Afspraak bij de verloskundige

Je bent zwanger! Je hebt een positieve zwangerschapstest en misschien zelfs nog wat hierboven genoemde symptomen. Neem contact met ons op voor een eerste afspraak: kies onze dichtstbijzijnde locatie en vul het inschrijfformulier in.

Afspraak maken     Meer over de controles

Zwanger zijn en Foliumzuur en Vitamine D

zwanger, wat nuMisschien ben je voordat je zwanger werd al gestart met het slikken van foliumzuur en vitamine D. Als je dit nog niet doet, adviseren we je daar zo snel mogelijk mee te beginnen nu je zwanger bent.

Foliumzuur

Door foliumzuur te slikken terwijl je zwanger bent verlaag je de kans op een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte bij je baby. De hoeveelheid foliumzuur die je binnenkrijgt via je voeding is meestal niet voldoende. Ons advies: slik 400 microgram foliumzuur per dag tot je 10 weken zwanger bent.

Vitamine D

Vitamine D zorgt voor een goede groei van je kindje. Ons advies: slik 10 microgram vitamine D per dag. Je kunt dit de hele periode dat je zwanger bent blijven doen, ook tijdens de borstvoedingsperiode.

Help! Wat kan ik beter laten staan nu ik zwanger ben?

Als je gewoonlijk gezond en gevarieerd eet, hoef je wanneer je zwanger bent weinig aan je eetpatroon te veranderen. Eten voor twee is dus niet nodig, want goede voeding zorgt ervoor dat zowel jij als de baby niets tekortkomen tijdens de zwangerschap.
Er zijn echter enkele producten die je beter kunt vermijden als je zwanger bent. Ze kunnen mogelijk besmet zijn en een infectie veroorzaken zoals toxoplasmose en listeriose.

Eet nu je zwanger bent even geen:

  • Rauw vlees of vleeswaren (gemaakt van rauw vlees), zoals filet américain, ossenworst, rode biefstuk, carpaccio, salami en rosbief
  • Zachte kazen die van rauwe melk gemaakt zijn (au lait cru)
  • Rauwe vis en gerookte kant-en-klare vis uit de koeling
  • Rauwe eieren of producten met rauwe eieren
  • Lever

Meer over voeding

Dan nog 9 extra adviezen wanneer je zwanger bent:

  • Drink geen alcohol. Alleen 0,0% alcoholvrije drankjes hebben geen invloed op je baby.
  • Drink vanwege de cafeïne niet meer dan 1 kop koffie per dag.
  • Rook niet en gebruik geen drugs als je zwanger bent.
  • Let op met het gebruik van medicijnen. Overleg altijd met je huisarts - of met ons - of je medicijnen veilig te gebruiken zijn.
  • Was alle groente goed voor gebruik, ook de voorgesneden groente uit de supermarkt.
  • Eet niet te veel leverproducten zoals leverworst en paté. Een portie per dag mag.
  • Laat de kattenbak door iemand anders schoonmaken of trek handschoenen aan.
  • Trek ook handschoenen aan als je in de tuin gaat werken.
  • Eet regelmatig vette vis als je zwanger bent, maar niet meer dan 2 porties per week.

Zwanger zijn en sporten

sporten terwijl zwangerOok wanneer je zwanger bent is bewegen of sporten een must. Zo zorg je dat je je fit, sterk en energiek voelt tijdens je zwangerschap. Sporten kan zwangerschapsklachten voorkomen of verminderen en het verbetert je slaap. Een goede conditie helpt je ook tijdens de bevalling en zorgt daarna voor een sneller herstel.

Sport tips

Moeders voor Moeders

Andere vrouwen helpen wanneer je zwanger bent

Geluk kun je delen! Moeders voor Moeders wil de kinderwens van stellen met vruchtbaarheidsproblemen vervullen. Moeders voor Moeders zamelt urine in van zwangere vrouwen. Uit deze urine wordt het hCG-hormoon gewonnen. Dit hormoon wordt door farmaceutische bedrijven gebruikt voor het vervaardigen van geneesmiddelen die worden gebruikt bij vruchtbaarheidsbehandelingen.